Blog muzyczny

Starsi Panowie mieli rację, czyli o terapeutycznej roli muzyki

Spośród wielu zalet muzyki nie należy zapominać o jednej – muzyka także może stanowić formę terapii. Często rekompensujące i uspokajające działanie muzyki wykorzystuje się zarówno w pracy z dziećmi, jak i dorosłymi, a szerokie spektrum działania muzyki znajduje zastosowanie zarówno przy zaburzeniach słuchu i mowy, jak i zaburzeniach rozwoju psychicznego i fizycznego. Dzisiaj kilka słów o tym jak muzyka może pomagać przy zaburzeniach mowy, słuchu, ruchu i przy spektrum autyzmu.

Muzyka w zaburzeniach mowy

Muzyka i mowa jako zjawiska akustyczne opierają się na tych samych elementach, tj. natężeniu dźwięku, wysokości i barwie, często zatem wykorzystuje się muzykę jako element pomocniczy w pracy nad zaburzeniami mowy. Odpowiednio pokierowana terapia muzyczno-logopedyczna stopniowo uczy artykułować określone dźwięki, pomaga również osiągnąć śmiałość w mówieniu. Często o wiele łatwiej jest wyśpiewać coś niż powiedzieć. Podczas pracy z dziećmi z zaburzeniami mowy, zazwyczaj wykorzystuje się piosenki o melodii, która szybko wpada w ucho i na długo pozostaje w głowie – po to, by dziecko po zajęciach wielokrotnie podśpiewywało tę melodię i powtarzało ją. Nie są to zwykłe piosenki, lecz raczej utwory ułożone specjalnie w celu doskonalenia aparatu mowy – czyli takie, które albo posiadają sekwencje słów, które razem wypowiada się w wygodny sposób, lub ułożone są z sylab lub dźwięków, które nie niosą treści (np. raba, raba, raba). Dzięki temu dzieci mają okazję doskonalić swój aparat mowy, a jednocześnie przez powtarzanie piosenki w ciągu dnia – uczą się spontanicznego wypowiadania się.

Muzyka w zaburzeniach słuchu

Panuje przekonanie, że muzyka nie jest sztuką dla niesłyszących, tymczasem wielu ludzi z wadami słuchu, a nawet niesłyszących zupełnie, ma na ten temat zupełnie odmienne zdanie. Niesłyszący, co prawda, nie doświadczają muzyki w naszym rozumieniu, ale częstą czują muzykę o wiele głębiej niż ludzie ze sprawnym słuchem. Odczuwają oni muzykę na poziomie fal i wibracji, które wyczuwa ich ciało. Dzieci niesłyszące często uwielbiają tańczyć, gdyż odczuwają rytm przez ciało i dzięki temu również za pomocą tańca wyrażają swoje emocje. Będąc w grupie rówieśników czują z nimi więź i synchronizację a wspólny taniec znacznie przyczynia się do poczucia ich wartości i przynależności do grupy, gdyż osoba z wadą słuchu jest w stanie w taki sam niewerbalny – taneczny sposób komunikować się jak reszta grupy. Więcej o społecznych korzyściach z muzykowania, które są szczególnie ważne dla osób z zaburzeniami, pisaliśmy TUTAJ.

Muzyka a zaburzenia ruchu

Muzyka często również wykorzystywana jest jako czynnik pomocniczy podczas rehabilitacji osób z niepełnosprawnością ruchową. Taniec i ruch przy muzyce jako forma ćwiczeń sprawiają, że rehabilitacja staje się bardziej przyjemna, a nawet może przyjmować formę zabawy. Lub odwrotnie – zabawa formę rehabilitacji. Ćwiczenia przy muzyce sprzyjają rytmizacji wykonywanych ruchów, wpływają na postawę i dodatkowo pomagają kształtować płynność i elastyczność ruchu, a rytmiczne uporządkowanie sekwencji ruchowych może pomóc ograniczyć różnego rodzaju ruchy mimowolne i napięcie mięśniowe. Grupowe zajęcia muzyczne natomiast mogą zwiększyć motywację do ćwiczeń/zabawy, dzięki integracji w grupie, chęci współdziałania razem oraz wzbudzeni grupowej odpowiedzialności za poprawność wykonywanych ćwiczeń.

Muzyka a spektrum autyzmu

Ze względu na swój niewerbalny charakter muzyka również często jest wykorzystywana w terapii dzieci ze spektrum autyzmu. Pomaga ona nawiązywać kontakt z dzieckiem, które unika rozmowy lub nie reaguje na słowne bodźce. U wielu dzieci poddanych terapii muzycznej można zaobserwować rozwój komunikacji interpersonalnej, uczą się one także wyrażać uczucia – w sposób artystyczny, poprzez grę na instrumentach, czy improwizację ruchową lub wokalną. Początkowo swoją grą wyrażają wyłącznie siebie, lecz często próbują także wchodzić w muzyczny dialog z nauczycielem czy terapeutą, gdzie naprzemiennie „rozmawiają” ze sobą za pomocą instrumentów – słuchają siebie i odpowiadają.

Ze względu na swój logiczny charakter muzyka szczególnie oddziałuje na dzieci ze spektrum autyzmu, które często mają silną potrzebę uporządkowania licznych aspektów swojego świata wewnętrznego i zewnętrznego. Muzyka to dziedzina sztuki, która w średniowieczu była klasyfikowana jako nauka ścisła obok matematyki i astronomii i chociaż dzisiaj nie kierują nią tak rygorystyczne reguły jak jeszcze w XIV wieku, w dalszym ciągu jest sztuką niezwykle uporządkowaną. Takie aspekty muzyki jak rytm, pulsacja, frazowanie, harmonia, klarowna forma utworu czy nawet melodia pozwalają dzieciom poczuć się bezpiecznie w kontakcie z utworem muzycznym.

Muzyka – specyfik dla każdego

Jak widać – muzyka posiada bardzo szerokie spektrum terapeutyczne. Nie zapominajmy jednak, że domową terapię muzyczną możemy zastosować we własnym życiu na co dzień – dla poprawy humoru, dla wyrzucenia negatywnych emocji, czy dla relaksu i uspokojenia. I pisząc te ostatnie zdania wpadła mi do głowy jedna piosenka z Kabaretu Starszych Panów, z przymrużeniem oka, ale i z dużą dawką prawdy. Dobrego słuchania!

Spodobał Ci się nasz wpis? Podziel się!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Copyright 2018 makememusic.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Made by: ManiaRobiStrony@gmail.com